Sep 7, 2011

LAMBAT LAUN KEBENARAN ITU PASTI MENCANAK NAEK.

Situasi kejadian dan keadaan seorang hamba Nya yang dirahsiakan identiti nya:

Hidup nya mewah, kereta tak mudah, poket tak pecah, gaya tak kalah, sembang tak salah. 10 tahun hidup nya begitu, menjadikan nafsu no satu. Benar, dia seorang yg bijak, berkemampuan melakukan apa yg d ingini, selain mempunyai keluarga yg segak cun melecun..

Pada mulanya, tidak seorang pun yg tahu perihal kejadian sebenar. sifat yg boros, tidak berfikir panjang akhirnya memakan, bukan setakat makan, malah melapah, melahap dan melantak sekalian keluarga nya sendiri! Salah satu penyebab, dia amat suka berhutang. umpama mengorek lubang kedua ketika lubang pertama belum sempat d kambus. begitulah seterusnya sehingga berlubang lubang korekan nya namun tiada satu pon dapat d tutup dengan rapi.

Tambahan pula, bila dia dengar duitnya akan masuk dua,tiga hari lagi, dia mula mencari peminjam dan mnggunakan duit sebelum masa nya. bila duit dah masok, dia tidak membayar duit pinjamannya secara penuh. malah dia sempat melakukan installment d mana kadar faedah tiada d kenakan. si peminjam tentulah merasa rugi kerana dia sanggup melepaskan kecairan yg dia ada pada masa itu dan mendapat pulangan yg sama pada masa hadapan walaupon kos hidup semakin tinggi dan kuasa membeli menjadi rendah bagi dirinya. dia bukannya PTPTN! korang paham takk??? PAHAM KE TAK WOII! jgn bagi aku marah. abeh kua suma ilmu ekonomi aku nanti!!

emm. maaf. teremosi. hari ni dtg bulan pulak.. jadi begitulah serba sedikit tentang si hamba Allah tadi tu. jadi aku dah membuat satu ekuasi atau dalam english nya equation. berbunyi begini :

( nafsu . jaga standard ) - duit yg ada ( hutang keliling pinggang ) = HIDOP ANAK BERANAK TUNGGANG LANGGANG!

ramai orang memuji, menyanjung kita bila lihat kita banyak duit, hidup NAMPAK mewah. tapi kita harus tahu, lebih ramai yg dengki dan akan tepuk tangan bila kita jatuh tersungkur menyembah tanah d timpa lif dari tingkat 97.

walaupon income kita tinggi, itu tidak menjamin kekayaan yang hakiki jika tak pandai mengurus diri. mati esok ada nak bawak STANDARD kau p masok kubor? ada nak pacak batu nesan bersalut emas bertatah berlian kt kau sebab kau orang kaya? ada nak draw perabih duit dalam bank p tanam sekali wat taik baja? ada?? tak dak laaaa ceq oiii! hidop ni SEMENTARA. sampai bila larat nak berhutang ngn orang pastu org pn p canang abeh kata dia bek hati suka menderma.

bila orang dah tau ang p berhutang merata sampai hampir melibatkan nyawa, sapa yg seksa? cerdik saja tak guna kalo akai tak d guna d tempat dan masa yg btoi. sampai sini saja tazkirah petang yg penoh emosi.

ASSALAMUALAIKUM! jawab laaa!!!!

2 comments:

azwa amani said...

waalaikumsalam....

errmm biar hidup tak mewah, tapi diberkati olehNya.. tapi andai kemewahan itu diberikan oleh Allah, itu boleh jadi nikmat dan dugaan buat diri kita..

Lampu suluh. said...

betol3! baguihnya azwa ni. kawen dh?? muahhahhah. melawak ja la!