Jan 24, 2012

EBERIDEY AI EM SHAFELIN.

hamboi terok benor spelling error. dh lama x mengapdet, nk eja pon dh xberapa nk reti. mahap laaa. ye memang aku tgh shafel tgh2 mlm raya cina. salah ke??

sempena ini laya cinia munya oowh, wa mau kasi angpau belupa sabuah cilita la sama kolang2 yg masihi masi melum meniduri anak2 nye puun. ahahah laen pulak maksud nye ye. tetapi kawan2 wa mau celita satu kisa yg mungkin berteladan untu kita samua yg hidup dalam berbidang kawum d Malaysia ibu pertiwi ku ini nye haduuui terok benor nk ckp rope org cina ni!

pada suatu hali yakni hali ahad selepas sabtu, wa sedang asyik berjalan ke hulu hilir bersama wa munya sedale male dan sahobat handai. apabila wa melihat sekeliling, wa mendapati ada sewolang pakcik tua yg tidak diketahuyi identiti sedang asyik berjoget ala2 zapin dan makyong d tengah2 taman rekreasi tersebut. wa pun pelik dan hailan kelana sepanjang wa hilup wa ta pena nampak ada olang berkelakuan seperti pakcik itu nye. jadi dengan penuh lasa ingin tahu, wa mendekati pakcik itu dan memulakan konversasi hamboih.

wa: kenapa pakcik berjoget d khalayak lamai tanpa mendapatkan sebalang payment?

pakcik: pakcik ikhlas nak. pakcik hanya ingin mereka tahu yg adat dan musikal melayu xkan hilang d dunia!

wa: hamboi, pakcik ini semacam memplagiat kelija hang tuah sahaja. jadi mengapa pakcik tidak cuba untuk menonjolkan bakat melalui medium yg lebih efektif? contohnya ploglam lealiti, etc.

pakcik: pakcik xberminat nak. itu bukan tujuan pakcik berjoget. pakcik hanya seorang tua yg ingin mempertahankan apa juga yg masih bersisa dlm masa manusia semakin lupa.

wa: sangat baguih la pakcik iniy kelana sanggup menghabiskan masa tua dengan coba menahan kan apa yg dia masi ingat. anak2 pakcik ke mana? tidak kah meleka tahu akan kegiatan pakcik ini?

pakcik: itu yg pakcik takotkan. sekarang, adat kita sebagai seorang melayu islam semakin pupus d mata generasi muda. mungkin kerana mereka tidak mahu kelihatan kolot dalam aktiviti harian bersama rakan2. aurat terdedah, mereka ketagihan dadah, berpesta & berparti hingga dini hari tanpa rasa bersalah, jauhnya mereka daripada tikar sejadah. jgn jadi macam pakcik, dh tua2 baru nk bertaubat. pakcik takot sgt xsempat nk buat amal ibadat.

wa: pakcik. sangat brilliant kata2 pakcik itu. justelu mengingatkan saya tentang Dhia dili ini yg melupakan seolang hamba yg hina. telima kasih pakcik kelana menyedarkan saya tentang perkala yg seling saya lupa.

pakcik: xpe nak, sementara pintu luas terbuka, marilah kita beribadat bersama. ingat mengingati, ziarahlah kubur si mati, nescaya kita akan lebih berusaha untuk menjadi yg lebih baik d sisi sang pencipta.

wa: ok pakcik tenkiu banyak2. tapi pakcik, suda masuk maghrib, pakcik tamau balek pigi masjid?

pakcik: er.. anak pergi la dulu, pakcik akan menyusul kendian. ada keje sket lg ni..

wa: haiyeeaar ini pakcik oooh. cakap tiale selupa dengan dia munya pembikinan nye pun kini haduii.

begitulah dialog yg dh d potong oleh penapis dialog antarabangsa atas sebab2 ingin menjaga tata susila. ingatan untu sedale male d lua sane dan juga dili ini sendili, andai masa suda tiba, tiada apa dapat membantu kita melainkan ibadat yg d terima oleh Nya. mudah mudahan segala apa kebaikan yg d lakukan biarlah dgn hati yg ikhlas suci. jgn mengharap pujaan manusia, tidak kekal selama lamanya. damba lah redha daripada Nya, insyaAllah bahgia dunia, selamat d sana..

xde pantun2. xlarat nk pk. HAHAHA! BAI