May 28, 2010

:|: BIAR MUKA X ENSEM, ASALKAN JGN HODOH :|: - PART 2

Huh, begitu awal sambungan cerita ini ya. Para pembaca jgn riso sbb ini bkn rancangan TV atau komik MANGA yg anda kne tggu seminggu, dua minggu, mahupon sebulan untuk mengetahui sambungan seterusnya. Haa... Pengarang cerita ini menyayangi anda yang sntiasa mnyokong, membackup, menahan, menyorak, dan mengkritik hasil2 nukilan nya. Jika anda suma prasan la kan, nama2 watak dalam part 1 tu, suma bermula huruf Z.. Kenapa agaknya? Anda ingin tahu? Teruskan bersama CERITERA-SEHELAI-KERTAS sepanjang minggu ini okeh ! Dan jgn lupa, janji temu bersama penulis blog ini pada setiap tgh mlm, tiap2 hari. hohoho. Mari2 kita sambung kembali kisah yg menyayat hati ini.. Seblom 2, pembaca jgn konpius eh. Ini baru cite sal Zana. Zack blom lg. Mungkin agak mngelirukan jika aku meletakkan sesuatu masa atau tarikh, jadi, terpulanglah kpd pembaca sekalian nk anggap bila2 pon. huehue..


***********************************************

Setelah hampir tiga minggu Zana d rawat d hospital berkenaan, keadaan lututnya beransur ok. Jgn terkejut ya, Zana merupakan anak asuhan d rumah anak2 yatim kerana ibu bapanya telah meninggal dunia ketika mereka sdg nyenyak tidur (kena heart attack daa dua2). Mungkin kerana kekurangan kasih ibu dan bapa membuat Zana memandang harta lebih pnting daripada segalanya. Sbb itulah juga, tiada saudara mara yg datang menjenguk Zana sepanjang masa rawatannya selain drpd hero kita ni, Zali. Dalam masa tiga minggu sahaja, Zana telah berjaya membuat Zali jadi Syiok Sendiri. Walaupon penat, tp tiap2 hari Zali akan berulang-alik dari kuliah, ke hospital, kuliah ke hospital untuk menjenguk Zana. Kalo ikotkan, boleh kurus si Zali ni. Malangnya, nafsu makan nya xpernah nk hilang. Op, op, jgn slh sangka. Zali ni bkn jenis yg mkn xhengat dunia, dia hanya mkn ketika lapar dan berhenti seblom knyg. Bdn dia mcm 2, adalah mslh genetik yg d warisi drpd ayahnya. Jadi boleh la gamaknye kita troskan bcerita ye.. Em, walaubagaimna pon,Zali ni mempunyai satu tabiat buruk. Dia terlalu mudah mesra dan rapat dgn seseorang tnpa menguji kejujuran org tersebut. Tidak salah jika mahu mesra dgn suma org, bak kata BOB AF tu, tagline dia yg berbunyi MESRA~.. Namun harus d ingat, bkn suma org punyai hati yg ikhlas dan jujur.. 

Zali telah mula merasakan yg dia ngn Zana ni mempunyai chemistry apabila bersama. Pnye la perasan si Zali ni, tp xpe la, dia hnya ber monolog dgn dirinya sahaja.. Setelah doktor mengesahkan yg Zana sudah sehat sepenuhnya, Zali pon membawa Zana pulang ke rumah sewa Zana yg mempunyai penghuni seramai lima orang yakni sahabat2 U jugak la. Zana tau, jika dia terus mndampingi Zali, mungkin Zali akn perasan akn niat buruknya itu. Lalu Zana mngambil kputusan utk buat selamber badak je ngn Zali selepas itu. Buat2 jual mahal la pulek. Padahal da abes discount dh dia 2. muahaha. Yang si bangang Zali ni jadi tak tntu arah. Bila mkn, nmpk muka Zana dlm pinggan. Bila mandi, nmpk Zana tgh skodeng dia mndi. Bila main golf, nmpk muka Zana dlm lubang golf. Pendek kata, suma yg dia buat slpas berpisah ngn Zana, suma xmnjadi. Sampaikan bapak Zali ni pon pelik. Buang tebiat ke anak aku ni, kata bapaknya dlm hati. Sbb bila dia suruh Zali bg mkn kucing, dia pegi bg mkn anjing seblah umah. Keadaan Zali makin kritikal dari hari ke hari. Sehinggalah suatu hari, selepas selesai solat isyak berjemaah dgn bapak nya, Zali menerima skuntum sistem pesanan ringkas SMS daripada Zana. Berbunyi " Terima kasih awak. Saya nk jumpa awk nti. boleh? ". Pergh, si Zali ni punya la tonyoh gosok mata ngn telinga pkai dawai gosok periuk utk memastikan apa yg d lihatnya adalah benar belaka. Setelah melecet mata dan telinganya, barulah dia tersenyum kegirangan. Dengan jari sepantas kilat dia mula menaip, " Salam. Awak sehat? dh xsakit kn lutut 2? saya pon sehat. Sama2, saya sekadar membantu saje. Bila awk nk jmpa saya? boleh saya amek awak.. " Org tnya sikit2, dia balas nk pnjg je. Adoi, Zali, Zali..     Sepanjang mlm 2 dia tggu tp Zana xreply pon mesej dia 2. Dia antr satu lg " Awak dh tidur ke? Maaf ganggu. Cantik awak pg td.. " Ohoo, pndai jgak Zali ni mengayat. Tp si Zana 2 lg expert, dia tros wat donno je kt Zali ni.. Keesokannya..

Sedang Zali duduk keseorangan dlm library membaca bhn ilmiah, tiba-tiba Zana dtg. Duduk btol2 berhadapan dgn nya. Zali ni pon ape lg, mcm tupai hilang gigi la. Nak buat pape pon dh xleh. Nebes la katekan. Zana hnya tersenyum.. Dia hulurkan sekotak choc kt Zali sbb dia memegang kpd prinsip " Siapa yg melabur, dia la yg dpt untung nya " .. Tanpa berkata apa, Zana tros angkat kaki, nk blah cm2 je. Zali dgn pantas memegang tgn Zana, mata mereka bertaut, kaki mereka tersangkut, dahi mereka berkedut, dan jiwa Zali berkecamuk dilanda ribut. Ke mana hilang nya nilai2 murni yg tersemai dlm diri Zali? Dia sudah berani memegang. Esok lusa mungkin menunggang?? muahaha. Itu kita x tahulah.. Semenjak insiden itu, mereka sntiasa d lihat bersama. ke sna, sni mencari makan.. Mulai pada saat itu juga lah, satu sen pun xpernah keluar dr purse Zana. Lihat, bagaimna berkesannya taktik Zana. Pada mulanya dia mncuri hati si bengap ni, buat org 2 gila bayang dan kemudiannya dgn bermodalkan sekotak choc yg d beli d MYDIN aje, dia dh dpt untung berlipat kali ganda. Pada awalnya, Zali masih belom lg lupa lirik. hahaha. salah2. Lupa diri.. Sedang asyik mereka bercinta, dia tidak pernah lupa mengingatkan Zana utk bersolat dan mengerjakan ibadah2 lain. Tutup aurat, jaga tingkah laku.. Namun tiada kesan terhadap Zana yg hatinya sudah sekeras karang d lautan. aisehh.. Sebaliknya, haa. ini yg kita takot tuan2 sekalian.. Zana pula yg mula mempengaruhi Zali supaya lebih bersosial. Dgn wang yg Zali ada, bkn mnjadi masalah bg nya utk bersosial.


Semakin hari, Zali semakin hanyut dlm alam cinta tiruan ciptaan Zana. Semua kata2 Zana adalah benar baginya walaupon hati nuraninya  menidakkan perkara itu. Zana kini digelar Datin Muda d U itu. Memang hidupnya 100% ditanggung oleh Zali. Baju, kain, seluar, xkira la yg lua ke dalam, semua d beli oleh Zali. Sape x sayang awek kan. Sehinggalah suatu hari.. Zali merasa ada yg tidak kena dgn hidupnya. Walaupon dia merasa bahgia dgn Zana, namun dia masih berasa ada yg kurang d antara mereka.. Apakah ia? Setelah puas berfikir, akhirnya Zali perasan.. Di mana kemanisan dlm perhubungan nya. Di mana budaya dan adat yg sering dia amalkan dulu. Ke mana hilangnya ketaatan kpd Allah yg dia tidak pernah tinggalkan dulu..


Hadooii, tudia la kalo ampa nk tau. Penangan sesuatu yg bernama CINTA ni. Sampaikan dia xnampak apa yg dia buat 2 salah.. Masih ingin meneruskan pembacaan? Adakah Zali akan mengubah kembali nasib hidupnya yg terumbang-ambing kini? Kita nantikan dalam episod yg akan dtg.. Cekidout yaaw ! Penat dah menaip. huhu.. Ingat channel ini ya, CERITERA-SEHELAI-KERTAS. Free je, xperlu bayar. Baek kan aku ni. hahaha. Setakat ini saje tgh mlm ni..  
MyEm0.Com

Akan d sambung lagi daa..

6 comments:

nisyaheartz said...

bila mata bertentang mata, hati mula terpaut heheee :)

memang kejam zana ituuh

Bukan Kerna Nama said...

memang pon. sory la ek, xlarat nk taip dh. esok plak smbung. troskan membaca ^^

Rozana Razali said...

hoiii, apasal ko pakai nama zana?? zali lak cm nama ayah aku.. haishh!

Bukan Kerna Nama said...

cehh. mentang2 zana jahat,xnk la ek.haha

Rozana Razali said...

mestila..

Bukan Kerna Nama said...

ala tggu la kesudahannya ye..