Nov 20, 2010

KAMEK SAYANG KITAK.

Dah dgr lagu Hujan - kamek sayang kitak? oh ni lirik dia.

Semua laguku hanya untukmu
Semua rasaku hanya padamu
Ku kan bersamamu selamanya

Kamek sayang kitak
Mena mek x bulak
Kawen jak ta duak
Janji mek ngn kitak

Kamek sayang kitak.

Jangan risau bila rindu
Sebut saja oh namaku
Biarpun malam yang ribut
Ku kan datang kepadamu

Dengarkan kataku
Dengarkanlah..

Kamek sayang kitak
Mena mek x bulak
Kawen jak ta duak
Janji mek ngn kitak.


dulu waktu pes taim aku sampai Sarawak, memang sepatah haram aku x paham. tapi bes. serius bes bahasa diorang ni. dulu aku ingat suma perkataan kena letak K kt blakang. dah setaun lebih dok cni, sedikit sebanyak tu boleh la dh aku paham. tapi aku xleh nk bercakap lagi slang diorang. xjadi! haha. dengar pelik je bila aku sebut. bese la mat salleh nk cakap swak. lidah pelat. HAHA!

meh kita belajar sket bahasa diorang :

1) aok = ya.
2) sik = tidak.
3) bulak = tipu.
4) mena = benar, betol.
5) tok = ni.
6) ya = tu.
7) mun = kalau.
8) kamek = aku.
9) kitak = kau.
10) ney = mana.
11) nya = dia.
12) nak = kan.
13) mbak = bawak.
14) nunggah = panggil.
15) ado malam =  HAHA! cari sendiri maksudnya.

ramai blogger yg berasal dari sarawak yg aku dh jumpa. yg dekat dgn U ni pon ada. member kepada kawan aku. kecik tol dunia. tapi dia ada perbezaan slang dan perkataan sket2 mengikut tempat. tapi kebanyakannya, melayu sarawak lebih kurang je bahasa diorang. tapi kalo iban, memang aku xpaham. dua perkataan je yg aku tahu.

1) parai = mati.
2) lelengau = rindu.

unik kan? ye memang cita2 aku nak belajar banyak bahasa. tapi oleh sebab sensei nihong aku tym F2 merajok sebab kitorang malas nak menghafal, so aku pon turut kecewa. pehal lak an. banyak lagi perkataan diorang. untuk keterangan lanjut korang leh tanya sendiri kat kawan korang yg berasal dari sarawak. yg aku tulis tu suma basic2 je. yg patot korang tahu bila datang sarawak. kalo x, korang akan nganga pah ceroh. haha! oh utk korang lebih paham. aku akan buat ayat berdasarkan perkataan atas tadi 2.

jali : cney takorg pok?

kamal adli : hotel 5 bintang. mok ikut sik?

jali : mun sik keberatan lah. mok juak ku pegi cya.

kamal adli : bah, ju lah. ney gerek ko ya?

jali : k pa mok mbak gerek?

kamal adli : aie, gk mok nyk. ado malam kita.

jali : jaik na ko pok. sik mok ku. iman ku tok tebal ilak. masih inginkan keredhaan ilahi.

kamal adli : demm.

naah, itulah antara contoh perbualan yg berfaedah. paham?? so kaktok kita klaka swak ramey2. bah, mok ado malam dolok. boh kaco k. HAHAHA!


psst : nama watak langsung xde kaitan ngn aku.

4 comments:

Rozana Razali said...

nya la ya berfaedah.. =P aher dh ya, tido2!!

Lampu suluh. said...

tdo ndah. awl gk tok. :P

Zara Affendi said...

hahahha.. lawak dialog ya.. ado malam?? paham ilak dah mksud ya.. mksud jak lah..wahahah!.

Lampu suluh. said...

nya la ya. lain jk bnyik phm ilak ya. haha