Jun 28, 2010

BUKAN SEMERAH CINTA STILETTO.


Haih, penat ha. Bawu balek. Tadi pegi jenjalan cari bini. hoho.. Ok, jom sambung..

Pada malam itulah buat pertama kalinya aku terpesona. Anda pernah melihat puteri bunian? Aku pon xpernah. hoho. Tetapi, pada mlm tu, sejarah dgn sendirinya bermain d hadapan mata ku seperti menonton filem zaman 60-an.. Mungkin lagi lama dari tu..

Tepat jam 1.00 pagi. Memang nenek aku berdengkur dah, jalan pon dah lengang.. Aku aje yg xleh nk tido. Selendang Merah yg d gantung kt dinding, aku ushar lama2.. Cantik. Halus buatan nya.. Kalau bagi ' si cantik manis ' pakai, mesti ayu je. Tengah aku berangan2, aku d kejutkan dgn suara lunak seorang perempuan. Haish, pelik benor. Suara nenek aku xkan sesedap 2.. Aku buat donno je la. Bese la, buat2 berani, mcm xde pedehal je ngn bunyi 2. hoho.. Aku pegi la ke dapur utk minum ayaq sebab aku lapaq ayaq. Pintu dapur yg menghala ke rumah pusaka dgn 'best' nya tebukak seluas2 yg boleh. Nenek aku lupa nak katup la kot. Aku pon pegi la nak ttp tapi ternampak plak umah pusaka moyang aku 2 terang benderang. Mai syibai, diorang balek xbgtahu pon kt aku. Aku rasa ada la sedara yg balek, baru sampai td ke kan. Malas nk g kejot nenek aku, aku pon dgn pantas  nya berlari2 anak utk melihat sape yg balek.. Sampai je kt bwh umah 2, aku nampak 3 orang tgh bersembang2. Siapa gerangan manusia terbabit..

Xpenah pulak aku kenal. Kalau kwn nenek, xkan nenek xkasi tau kat aku ada org nak tumpang umah 2 mlm ni.. Haa! Pencurik kot! Tapi muka masing2 baek je. Sorang je lelaki separuh umur, lagi dua orang nmpak mcm muda lagi. 20-an gitu lah agaknya.. Anak2 dia la kot. Aku pon meneroskan skodeng sebab anak2 dia 2 cun2 belaka. hoho. Xpenah lg la aku nmpak muka melayu gitu. Putih bersih je muka. Sorang berbaju kebaya dgn kain batik, sorang lagi berbaju kurung style lama. Aku pon xtau nak ckp cmna, tapi diorg pnya dressing mmg mcm org dulu2 la but sweet! Orang tua tadi 2 kua jap, ada urusan pe ntah katanya.. Dia pesan kt Putih, yg berbaju kurung dan Merah yg berbaju kebaya, jgn benarkan org x d kenali masok umah.. Aik! Merah 2 'Merah' yg nenek aku cite 2 ke?? Emm.. Aku dah rasa seram2 kuku tym 2 tapi sebab diorg ni nmpak normal je, aku xsyak ape2 la.. Diorang pon tggl la berdua je tym 2.. Teringin gak nk g tegur tapi tgk jam dah dkt pukul 2 pagi, pe cer kan. Kang JAIS datang kena cekup plak. Aku teros skodeng lagi..

Merah bukak selendang warna putih yg dia pakai. Em, nampak mcm selendang kt bilik aku 2 je. Tapi kaler laen. Pergh! Terpaku aku sejenak melihat wajah Merah. Ini bukan manusia! Bidadari kot! Aku mcm terawang2 seketika bila menatap wajah Merah lama2. Aish. Sudah2, dosa. hoho. Merah pon berdiri dekat beranda umah pusaka 2. Dia melemparkan pandangan ke arah jalan raya yg dah lengang. Mencari ketenangan mungkin. Nak je mintak no. fon, tapi gaya mcm xde tepon je.. Dari tadi aku dgr diorang sembang, mcm tgh tgk cita P.Ramlee plak bahasa yg diorang pakai. Apesal aku xrasa pelik tym 2, aku pon xtau.. Merah masuk dalam umah, keluar balek dgn loket d tgn.. Haa. Yg ni mmg pelik. Baru tadi aku letak loket 2 dlm bilik. Pehal dia boleh amek blek. Putih pon dtg duduk seblah Merah. " Apa khabarnya kanda Arjuna? " tanya Putih kepada Merah. " Dinda pon tidak tahu kanda. Semenjak dia pergi meninggalkan kota, satu khabar berita pon dinda belum terima darinya " Jawab Merah. Hahaha, Penat aku tahan gelak tym diorang dok bersembang. Zaman bila punya manusia diorang nih.

Eh bola da stat. nak tgk jap. hoho. Nanti sambong! lalalala~  

2 comments:

nisya said...

errrr cite pasal ape nih?? ade entry permulaan ke?? jap2 nak gi belek entry sbelom nie

Aku Tom.Bukan Jerry. said...

ada la cik nisya, hoho..