Jun 26, 2010

P.U.K.A.U.


GEMPAR!!

Terbaru. Kejadian sihir 'pukau' dilaporkan berlaku berhampiran Kg. Kedai Dua Alor Pongsu malam semalam. Menurut penduduk setempat, kejadian itu berlaku ketika penduduk sedang leka menonton aksi bola sepak Piala Dunia yang hampir memasuki pusingan 16 terakhir. Aku sebagai reporter xberdaftar telah bertanya kepada salah sorang pak cik d kampung ni. Berikut adalah perbualan aku dan Pak Cik Leman (bukan nama samaran). hoho.

Aku : Salam p.cik. Cmna leh jadi bnda gu ni ni??

Leman : Haii xtau la aku azrep oi. Seb bek depa xmasok rumah aku. Jiran aku habeh kena. Jahanam toi!

Aku : Agak2, bila waktu yg seswai utk depa melakukan kerja terkutuk itu? (aiseh, tanya dgn penoh tanda tanya)

Leman : Kemarin, tgh aku syok layan bola. Dalam pukoy 11 lebeh. Tym 2 kg. ni mana ada org dok ulang alik dah. Aku dgr ada orang dok bersembang kt luaq rumah. Aku igtkan adk bradik jiran aku la. Aku buat keghin ja la. Tup2 pagi ni dgq depa dok teghiak plak kt luaq. Pelek ngat aih. Aku pon ushar la tgk.. Depa habaq abeh kad ATM ngn duit orang 2 amek.

Aku : Uish. Xguna sungguh no. Depa knai dak org 2?

Leman : Dak pon. Orang luaq. Haram Jad** sungguh! Mai kg. orang dok wat pala buleh. Kalo dapat kt aku, mau aku tojoh lubang idung org 2!

Aku : (Cehh yo yo o je si leman ni). Sabaq p.cik oi. Benda ni xleh biaq. Tah esok lusa kena kt kita pulak.

Leman : Depa bgtau Ketua Kg. dah tak sat ni. Xtau la nak settle cmna. Hg xmau tnya ka cmna org 2 buat keja xelok 2?

Aku : Haa. Lupa. Ok2, cmna depa buat benda 2? Xkan senang2 ja buleh amek.

Leman : Lagu ni. Depa bukan p kt rumah hat besaq2. Depa p kt umah yg sedang2. Rumah org2 yg tgh tggu bantuan daripada kerajaan. Depa umpan mangsa2 dgn duit. Depa tayang duit dlm satu beg ni. Si mangsa bila dah tgk, ter pukau la. Depa mintak kad ATM, konon2 nak tlg bank-in kan. Pastu ada la lagi depa mintak hat len2.. Berani sungguh la depa ni. Pikiaq senang dunia ja. Akhirat depa xpikiaq dah.

Aku : Ish3 lagu 2 no. Sampai hati depa buat kt sesama manusia mcm 2. Adakah depa rasa depa akan hidup selamanya? Dunia ini depa punya ka? Apa depa igt Allah xmelihat pekerjaan depa? Insaflah wahai pemukau oi! (penoh semangat sampai p.cik Leman hairan melihat aku).

Leman : Ni aku nk pesan kt hg ni. Kot2 la kan, mana nak tau. Kalau ada org xkenai mai umah, hg kena jaga. Kena teliti. Terutama bila xdak sapa kt rumah. Hg amalkan do'a ni :


Pastu hg buleh baca AYATUL KURSI. 3 QUL dan niat lakukan agar Allah hindarkan daripada perkara xelok. Kalau buleh, tiap2 hari. Bukan tym susah mcm ni ja. Paham?

Aku : (Teros hangguk pala kalah burung belatuk). InsyaAllah p.cik. Akan saya amalkan.

Begitulah dialog yg sempat aku rakamkan antara kami berdua. Orang kalau nak buat jahat kt kita ni, macam2 cara depa buleh buat. Tapi selalunya depa akan lupa pada kuasa Allah. Apa pon, kalau boleh, d jauhkan lah kita daripada niat jahat manusia. Sama2 hamba pada Nya, utk apa kita buat jahat sesama sendiri. Yang akan susah umat manusia keseluruhannya. Ok. Entry ringkas sebelom tgk bola. Jom tgk SPAIN plak selepas BRAZIL ngn PORTUGAL seri. hoho. wassalam~

3 comments:

Aku Tom.Bukan Jerry. said...

spain 2-chile 1. kedua2 nya layak. Spain akan bertemu portugal d pusingan kalah mati! Chile akan bertemu Brazil. hoho

Yuni Aisyah said...

macam2 la dunia skrg..pukau n sihir dah smakin menjadi-jadi..

Aku Tom.Bukan Jerry. said...

hoho. betoi 2 yuni!