Jun 4, 2010

| DILEMA SEORANG KIDAL |

KAJIAN DIORANG : 

Kira-kira 8-15% daripada penduduk dewasa adalah kidal. Pelbagai kajian menunjukkan bahawa tangan kidal lebih umum ditemui di kalangan laki-laki daripada perempuan, dan lebih banyak di kalangan kaum heteroseksual dibandingkan dengan kaum homoseksual. Berbanding dengan masyarakat umum, tangan kidal lebih sering muncul di kalangan kembar identik, dan sejumlah kelompok orang yang mengalami gangguan neurologi (contohnya, Sawan,Sindrom Down, Autisme, dan terencat mental). Dari segi statistik, seseorang yang memiliki saudara kembar yang kidal mempunyai 76% kemungkinan untuk juga kidal. (Patot la aku kidal. Kembar aku pon kidal rupanya. hehe).

TEORI DIORANG :

Kesatria dan perisainya

Teori ini berusaha menjelaskan mengapa orang kidal itu jarang melalui posisi perisai seorang kesatria dan jantungnya. Kerana jantung terletak pada sisi kiri tubuh, kesatria yang tidak kidal (yang menggunakan perisainya dengan tangan kirinya untuk membebaskan tangan kanannya untuk menggunakan senjata) akan lebih mampu melindungi jantungnya dan dengan demikian lebih mungkin bertahan dalam suatu pertempuran.

Dalam kalangan binatang

Kebanyakan primat juga memperlihatkan kecenderungan untuk menggunakan tangan yang satu lebih daripada yang lainnya meskipun populasi mereka tidaklah terutama menekankan tangan kanan. Ada legenda umum yang mengatakan bahawa kebanyakan beruang kutub juga kidal.

Dulu aku rasa pelik. Apesal org len tulis pkai tgn kanan. Aku plak tgn kiri. Men bola pakai kaki kiri, sikat rambut tgn kiri, basuh bahan kumbahan pon tgn kiri. kahkahkah. TETAPI ! Ingin aku tegaskan. Untuk makan, tetap tgn kanan yg aku gunakan. KECUALI mkn ngn sudu. Aku dh terbiasa pkai tgn kiri dlm apa jua pekerjaan yg aku lakukan. Haa! Aku pon heran. Aku xkidal plak sewaktu bermain gitar. Sebab aku lebih selesa bermain seperti org biase dan bukannya dlm keadaan string yg terbalik. Kekadang rasa mcm cacat pon ada bila wt keje pkai tgn kiri. Makin lama dipendam, makin perit aku rase. Aku pon tnya la mama aku. Mama aku ckp, bagus pe kidal ni. Kreatif. Banyak idea. Senang d bawa brbincang. Aku pon tatau la btol ke x. Dari dlu aku dok dgr bnda sama, tp kt aku xde pon bnda cm2. So, aku kategorikan xbtol. muahaha. Sebenarnya, mengikut pengalaman aku sebagai seorang kidal selama 20 tahun, org kidal ni mempunyai pandangan perspektif yg lain dlm satu2 perkara. Diorang lebih suka mendengar daripada bercakap. Diorang ni jgk mmpunyai dunia yg berbeza drpd org len. (bkn alien) Maksudnya, kekadang kidal2 ni suka bersendirian drpd d teman. Kalo dlm bab cintan-menyintan nih, diorg lebih amek berat n terlebih risau kt pasangan diorg wlaupon xjd pape. Haa, 2 yg susa sket. Aku xpenah plak merasa bab2 cinta ni. Xde masa. wahahaha. Ape pon, ramai kidal2 yg telah berjaya d dunia ni. Sama je kalo kau kidal ke x. Yg penting, Hati mau kuat. Jangan terasa sape2 yg x kidal ek. Ini hnyalah pndangan seorg insan kidal yg lemah ~ Mari kita lihat kidal-kidal yg telah berjaya dlm hidop mereka : 

Albert Einstein. Harry S. Truman. Ronald Reagan. Bill Clinton. Barack Obama. Bill Gates. Leonardo DaVinci
. Babe Ruth. Napoleon Bonaparte. Marie Curie. Jimi Hendrix. Tony Iommi (Black Sabbath). Dominic Howard (Muse). Ringo Starr (Beatles). Zacky Vengeance. Phil Collins (Genesis). Tom Cruise. Lord Baden-Powell (founder gerakan Pengakap). Julia Roberts. Slyvester Stallone. Bruce Willis. Keanu Reeves. Michelangelo. Raphael. Robert Deniro. Angelina Jolie. Marilyn Monroe. Charlie Chaplin. Noel Gallagher (Oasis). Oscar Dela Hoya. Valentino Rossi. Morales Patricio. Monica Seles. Iker Casillas. Petr Cech. Lin Dan. Julius Caesar. Joan of Arc. Alexander the Great. Fidel Castro. Nicole Kidman. Lionel Messi. John McCartney (Beatles). Victoria dari United Kingdom. Kurt Cobain. Inoran, gitaris kumpulan muzik Luna Sea.

Ni la Jimi Hendrix ngn Kurt Cobain yg mnjadi icon aku sebagai guitarist ;(cuba lihat gitar diorang, terbalik kn? Memang susah jika string pon tidak d terbalik kan. Diorang ini genius! Malaysia pon ada jugak pemain gitar kidal contohnya MAN KIDAL dan JOE WINGS serta AYIM [protege MUS MAY] )



No one saw more possibilities for the electric guitar’s place as rock’s central instrument than Jimi Hendrix. Utilizing blues and jazz as his springboard, Hendrix pushed his instrument to places his peers could hardly have imagined. Interestingly, Carlos Santana once speculated that Hendrix’s style may have been partly rooted in his Native American heritage.



Sometimes lost in the near-universal praise for Kurt Cobain’s songwriting is the fact that the Nirvanaleader was also a superb guitarist. Enchanted with both pop music and punk rock, Cobain used his instrument to express his love for both those genres. His playing during Nirvana’s MTV Unpluggedappearance, in particular, showed the finesse that lay just beneath his stormy exterior.






4 comments:

~Blabberina~ said...

i'm a LEFTIE too! n giler sangat dgn Kurt!!

Bukan Kerna Nama said...

tahniah. kita sama :)

nisyaheartz said...

ku tak kidal tapi mak ku kidal heheee

yaya said...

i kidal gak. tp lebih kepada menulis je. yang lain2 i boleh guna tangan kanan. cite pasal tabiat u tadi sama ngan i. suka sendiri n lebih banyak mendengar.