Jun 28, 2010

SELENDANG ITU, SELENDANG MERAH..


Suka plak aku tulis cite jenis mcm ni. hoho. Tapi para pembaca harus ingat! Ini adalah kisah benar yg aku sendiri pernah alami. (yo yo o je). Kalau nk lg feel, baca tgh malam ye. ahahah.

2 tahun lepas, ketika aku berkunjung ke rumah pusaka moyang aku..

HUMAIRAH @ MERAH, merupakan pemilik selendang berwarna merah itu, yg kini tersimpan rapi d dlm kotak khas yg nenek aku sediakan. Usia selendang itu sama dgn usia rumah pusaka yg aku duduk ketika itu. Lebih kurang 180 tahun. Lamanya! pada mulanya aku kurang mempercayai kata2 nenek ku, tetapi apabila nenek aku bersungguh2 meyakinkan aku sampai tersembur2 air liurnya, aku mula merasa kagum. Hasil kerja tgn org dahulu mmg sgt unik. Bahan2 yg mereka gunakan juga, aku rasa sudah tidak wujud lagi dlm negara kita ni.. Mengapa nenek aku simpan lagi selendang itu? Xkanlah nenek aku berhajat utk memakainya? Tidak.. Selendang itu mempunyai sejarahnya tersendiri.. Tetapi bukan mudah utk nenek aku menceritakan perihal lama yg dia sendiri agak lupa. Jadi dia memberi tugas kepada aku utk mencari sendiri ape sejarah selendang itu melalui semua benda yg berada dlm rumah pusaka itu..

Pening aku memikirkan nya. Macam mana la aku nak korek rahsia selendang ni.. Aku pon belek2 la selendang 2. Emm, nampak biasa. Cuma d penghujung selendang itu tertulis nama pemiliknya, iaitu Merah. Bukan tertulis, tetapi seperti d jahit. Mungkin d kait. Atau d tenun. Aku bukan tahu sgt.. Jadi petang 2 aku pon meninjau la kawasan rumah 2. Nenek aku tinggal bersebelahan dgn rumah pusaka, jadi rumah itu akan sentiasa kosong kecuali apabila adik beradik yg laen balik ke kampong.. Aku yg balik ke kampong berseorangan pada cuti sekolah hari tu, rasa agak sunyi la. Abah dan mama xikut sebab ada urusan yg mereka perlu selesaikan. Aku cuma rindukan suasana kampong, barulah tergerak hati utk pulang menjenguk nenek yg tggl berseorangan.. Kesian la pulak kt dia. Sejak arwah TokWan meninggal 8 tahun lalu, dia dok sensorang je.. Ok, berbalik pada cerita. Petang 2 aku tawaf abeh satu umah nak cari benda2 utk d kaji. Aiseh, mcm pengkaji la pulak. Daripada xbuat pape, baek aku mencari keje kan.. Tapi malang, xbyk benda yg aku boleh jumpa. Cuma sebuah loket yg ada huruf M dan sikat berbentuk M jugak. Pelik benor sikat mcm 2. Nak sikat bulu ape ntah..

Malam 2, aku pon berehat2 la kt beranda umah nenek aku 2. Ada la sorg dua kwn yg balek cuti gak, singgah sembang2. Diorang ajak la kua lepak2 kt uptown. Cehh kampong pon ada tuu.. Bukan Damansara la ye. Haa. Tapi aku mls la, ad keje yg aku kena selesaikan. hoho.. Dan pada mlm 2 jugak la, buat pertama kalinya aku nampak.. Nampak apa? Yg ni...

















Korg xnampak? Emm..Kenapa aku nampak? Mlm ni aku sambung ye. Nak kua jap. hoho

4 comments:

cik aiEnZ said...

haha wat suspen je
ape bnde la agak ny tu

Aku Tom.Bukan Jerry. said...

tah la. dah lupa. hoho

nisya said...

cite betol???

siyes??

nyesal ku bace di saat nih!! heeeee

Aku Tom.Bukan Jerry. said...

yop2! cite botol munya! hoho. eh tgk brazil ke x??